اخبار و مقالات

روش از بین بردن کنه با اصول سمپاشی

 

جفت گیری در بید لباس

جفت گیری در این حشرات بوسیله فرمون ها اتفاق می افتد.به این صورت که نر ها از طریق شاخک های خود فرمون هایی که توسط ماده ها ترشح می شود را تشخیص می دهند و برای جفت گیری به سوی آنها می روند.

چرخه زندگی

ماده ها در طی 4-21 روز 40 تا 50 تخم تخم می گذارند. لارو 50 روز اول خود را که از تخم بیرون آمده بدون پیله زندگی می کند و در این مدت از الیاف لباس تغذیه می کند و پس از آن خود را در پیله می پیچد و پس از آن پروانه بالغ از پیله خارج می شود. کل چرخه زندگی حشره 65-90 روز است که طول عمر پروانه 30 روز است و قادر است در طول زندگی خود حدود 300 تخم بگذارد.

بیدها در مرحله کرمی به لباس ها آسیب می رسانند.
کرم های بید لباس از پشم، خز یا پر تغذیه می کنند.آن ها از پنبه،ابریشم یا الیاف مصنوعی تغذیه نمی کنند.
مواد آلوده شده می توانند توسط درجه حرارت یا حشره کش های تدخینی همانند پارادی کلروبنزن(بلورهای بید) و یا روغن لاواندین تحت درمان یا بیدزدایی قرار گیرند.
محفظه های دارای درب محکم می توانند مانع از هجوم دوباره بیدها به البسه گردند.
تعداد کمی از حشرات توانایی هضم پشم را دارند.از میان این ها لارو البسه نواربافته(تینئولا بیسلیللا)، بید البسه دستباف(تینئا پنیونللا) و گونه های متعددی از سوسک های قالی(درمستیده) در کلرادو پیدا شده اند.تقریبا تمام مشکلات نشات گرفته از بیدهای کلرادو از حشرات آورده شده از طریق پشم یا خز مناطق عفونی تر از قبیل مکزیک یا اقیانوس آرام جنوبی ناشی شده اند.
آسیب البسه عمومی تر از طریق سوسک قالی اتفاق می افتد.این سوسک ها حشراتی عمومی هستند که در اطراف خانه ها غذای خود را به دست می آورند.بعضی اوقات جیرجیرک های محلی(گریلوس اس پی پی) بطور اتفاقی به محصولات پشمی ضرر می زنند.
بیدهای لباس در پشم،خز و پر دیده می شوند.موادی که خوب تمیز شده اند در مقایسه با محصولات خام و آن هایی که با عرق بدن کثیف شده اند استعداد کمتری دارند تا در معرض هجوم بیدها واقع شوند، زیرا آن ها فاقد ویتامین های مهم و مواد معدنی هستند.بیدهای لباس از البسه ساخته شده از پنبه،ابریشم و الیاف مصنوعی تغذیه نمی کنند.

روش از بین بردن کنه با اصول سمپاشی

روش از بین بردن کنه با اصول سمپاشی

تصویر یک-بید البسه بافته شده
ظاهر
مرحله بالغ بید البسه نواربافته یک بید کوچک با پهنای بال حدود 0.5 اینچ است.رنگ طلایی مات بدون علامت غیر طبیعی این بیدها را معرفی می کند، هر چند چشمان سیاه و دسته موهای مسی بالای سر بیدها به شناسایی آن ها کمک می کند.بید البسه نواربافته یک پرنده ضعیف است و به ندرت گنجه های تاریک یا دیگر مناطق ذخیره سازی را ترک می گوید.

روش از بین بردن کنه با اصول سمپاشی

روش از بین بردن کنه با اصول سمپاشی

تصویر دو-بید البسه دستباف
بید البسه دست باف بید به رنگ قهوه ای تا اندازه ای تیره تر است که نقاط تیره ضعیفی روی بال ها دارد.کناره موها در لبه بال در بازرسی از نزدیک کاملا مشخص است.
مرحله لاروی بید تمام البسه است که آسیب ایجاد می کند.بید البسه نواربافته رنگ سفید کرمی دارد، اما اغلب در لوله ابریشمی که ساخته است زندگی می کند.وقتی کاملا رشد می کند دارای طول نیم اینچ می شود.برای تشخیص بیدهای لباس می توان از حضور ابریشم و فضولات حبه ای کمک گرفت.بیدهای لباس گاهی با بیدهای غذای هندی اشتباه گرفته می شوند.بید غذای هندی یک آفت عمومی انباری است که از محصولات غله ای، آجیل، گیاهان دارویی و اقلام مشابه تغذیه می کند.بید غذای هندی تا اندازه ای بزرگتر از بید البسه نواربافته است اما از آن به سادگی تشخیص داده می شود زیرا رنگ بندی عمومی قهوه ای و نوک بال قهوه ای تیره تر دارد.

 

بید لباس

  • با فکر کردن به حشراتی که لباس را می خورند اول به یاد بید لباس می افتید. بیدهای بالغ لباس را نمی خورند، اما تخم هایی به جا میگذارند که می توانند به لاروهای گرسنه تبدیل شوند.
  • این بیدها دوست دارند از پارچه های به دست آمده از حیوانات تغذیه کنند، مانند ابریشم، پشم و چرم. آنها همچنین پارچه های ترکیبی و لباس های آلوده به لکه غذا را هم می پسندند.

    سیب و خساراتی که بید به منازل وارد می کنند؟

    میزان آسیب و خسارت وارد شده از بیدها بستگی به جمعیت بیدها در محیط آلوده دارد. جمعیت بزرگی از بیدها می توانند خسارات سنگینی را به وسایل منزل (لباس و فرش) شما وارد کنند از جمله لاروهای بید لباس که در کوچکترین درز و شکاف الیاف و منسوجات مستقر شده و به تار و پود الیاف آسیب وارد می کنند. بیدها این خاصیت را دارند که ساختار تار و پود الیاف را شکسته و سپس از آن تغذیه می کنند و از نشانه های تغذیه از الیاف، سوراخ هایی است که روی الیاف ایجاد می شود.

    لاروهای بید مواد غذایی به شکل کرم هایی کوچک در مواد خوراکی قابل مشاهده است و در این حالت به دلیل آلوده شدن مواد غذایی باید به صورت کامل دور ریخته شود.

    نشانه های آلوده بودن محیط به حشره بید بر اساس گونه های مختلف بیدها متفاوت می باشد. بید لباس و بید فرش به دلیل تغذیه از الیاف و فرش در هنگام تغذیه در بین الیاف و منسوجات پشمی و نخی یافت می شود و اصولاً در بین بافت ها و پرزها پنهان شده و تخم ریزی می کنند و به مرور که آلودگی وسعت بیشتری پیدا می کند لاروهای بید به صورت کلونی در منزل قابل رؤیت می باشد و از طرفی سوراخ ایجاد شده روی الیاف و منسوجات و فرشها از نشانه های وجود بید در منزل می باشد.

    جهت ریشه کنی و سمپاشی بید ترکیبی از مؤثرترین روش های بیولوژیک و شیمیایی را با توجه نوع گونه بید و میزان آلودگی محل به کار می برند. آن ها با پیدا کردن محل های اصلی رشد و تکثیر بیدها اقدام به ریشه کنی کامل چرخه زندگی بیدها می نمایند.

از بین بردن بید و حشرات موذی

علائم آلودگی بید

اگر در این فکر هستید که چه چیزی سبب آلودگی بید می‌شود، شاید کمی خیال‌تان راحت شود اگر بدانید که هیچ ارتباطی با بهداشت ضعیف یا کثیف بودن خانه ندارد.

آلودگی بید در خانه زمانی شروع می‌شود که یک بید ماده وارد خانه شود و در آن‌جا تخم‌گذاری کند. با توجه به اندازه‌ی کوچک بید لباس، این مشکل می‌تواند برای هر کسی رخ بدهد.

* بایدها

– لباس‌های خود را بشویید تا تخم‌های موجود در آن‌ها از بین بروند.

– بسیار خوب است که لباس‌های تهیه شده از پشم و خز را در معرض نور خورشید قرار بدهید و گاهی آن‌ها را برس بکشید.

– پرده‌های پنجره‌ها، رویه‌ی مبل‌ها و لابه‌لای آن‌ها را خوب تمیز کنید.

– چمدان‌ها، ظروف ذخیره‌سازی و قفسه‌های آشپزخانه را بشویید.

– مواد غذایی آلوده را دور بریزید.

– کمدها را با استفاده از آب و صابون تمیز کنید.

– گوشه‌های خانه و کمدها را هر روز جارو برقی بکشید تا از جمع شدن بید و سایر حشرات موذی در آن‌ها پیشگیری کنید.

* نبایدها

– برای از بین بردن بید ها هرگز الکل را داخل کمد لباس‌ها اسپری نکنید. این کار ممکن است لکه‌هایی را روی لباس‌های شما ایجاد کند.

– پس از شستن چمدان‌ها، ظروف و کیسه‌های نگهداری مواد غذایی، اجازه ندهید که آن‌ها مرطوب بمانند زیرا به این ترتیب ممکن است قارچ بگیرند.

– کاغذ جذب‌کننده‌ی بید را در داخل قفسه‌های آشپزخانه یا درون کمد لباس‌ها شب تا صبح قرار ندهید زیرا با این کار سایر حشرات کوچک و موذی را نیز جذب خواهید کرد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *