اخبار و مقالات

سم برای مار

سم برای مار

سم برای مار

مارها دسته ای از خزندگان هستند که در اغلب نقاط جهان یافت می شوند و به علت نداشتن دست و پا روی شکم می خزند.

ولی باید بدانید که خزیدن هر مار با مار دیگر فرق دارد و این بنا به نیازی است که محیط به وجود می آورد .

جثه مارها خیلی متفاوت است و از 5 سانتی متر تا 10 متر متفاوت است.

مار کور ، مار کوچکی و سفید رنگی است که هر کس آنرا ببیند فکر می کند که یک کرم خاکی است.

در صورتیکه مار پیتون که وزنی در حدود 180 کیلوگرم دارد و سنگین وزن ترین مار دنیاست

مار بوا نیز بیش از 10 متر طول دارد . ماری مثل مار پیتون سمی نیست و وقتی طعمه ای را به دست می آورد به دور آن حلقه می زند و آنقدر آنرا می فشارد تا بمیرد . این مار می تواند طعمه های بزرگی نظیر یک آهو را به راحتی ببلعد .

مارها در محیط های مختلفی مثل جنگل ، کویر ، بوته زار ، رودخانه ، دریا و دریاچه و … زندگی می کنند . محیط زیست مارها بر چثه ، شکل ظاهری و اعضا آنها تاثیر می گذارد .

مارها غذای خود را نمی جوند بلکه ابتدا آنرا می کشند و سپس بطور کامل می بلعند . مارهای تخم خوار می توانند تخم هایی را که دو برابر سرشان حجم دارد ببلعد . این مارها پس از بلعیدن تخم ، آن را در درون شکم خود خرد می کنند و پس از جدا شدن پوسته از مواد درون تخم ، پوسته را به بیرون پرتاب می کنند .

مارها نقش مهمی در کنترل جمعیت موشها و قورباغه ها دارند . زیرا عمده ترین قسمت غدای مارها را این دو حیوان تشکیل می دهند

 

محل زندگی مار

زیستگاه جائی است که در آن یک گیاه یا جانور از شرایط لازم یعنی آب و هوا و غذا و پناهگاه مناسب برای ادامه زندگی برخوردار است. ممکن است این زیستگاه بزرگ یا کوچک باشد . زیستگاه مار هم از این قاعده مستثنی نیست. با مطالعه طرز زندگی مارها و شناخت نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی هر منطقه در فصول مختلف سال میتوان حدس زد که چه نوع مارهایی در مناطق مختلف زندگی می کنند. مارها را از نظر محل زندگی به دو دسته زمینی و دریائی تقسیم می کنند. مارهای زمینی اغلب در بیابانها , دشتها ،کوهستانها ، لای بوته ها ، زیر تخته سنگها وداخل حفره ها و یا روی درختها و گاهی در باتلاقها یا در آب رودخانه ها زندگی می کنند. اما مارهای دریائی در محیطی جز آب دریاها قادر به ادامه زندگی نیستند .البته بعضی از انواع مارهای دریائی گاهی در سواحل صخره ای به خشکی می آیند ولی از ساحل زیاد دور نمی شوند و مجدادا به دریا بازگشت می نمایند. فشردگی و پهنی دم یکی از مشخصات مارهای دریائی است. مارهای زمینی اغلب جاهای آرام و ساکت را برای زندگی انتخاب می کنند. درفصل بهار و تابستان که دوران فعالیت و جنبش آنها است به شکار می پردازند و در فصل زمستان سستی و رخوت پیدا می کنند و حرکات آنها بسیار کند می شود و به اصطلاح به خواب زمستانی می روند که این یکی از مشخصات حیوانات خونسرد است خواب زمستانی در مناطق معتدل بیشتر قابل مشاهده است. پوست اندازی یکی دیگر ازشرایط و عوامل ادامه زندگی مارها است که در اثر آن نشاط و سلامت خود را حفظ می کنند. ضمنا پوست اندازی با نحوه تغذیه و رشد مار ارتباط دارد. تعیین سن مارها بعلت رشد سریع وکوتاهی دوران نوزادیشان مقدور نیست. دراین کار غالبا رنگ ، جثه، طول و سایر مشخصات مارها نیز کمکی نمی کند. بنظر می رسد که مارها از یک عمرطولانی بهره دارند، برخی طول عمر آنها را ۱۲ تا ۴۰ سال گزارش کرده اند. البته این رقم بر مبنای مطالعه روی مارهائی که در باغ وحش نگهداری می شود به دست آمده است. از شکل ظاهری دم تا حدی می توان جنس مار راتعیین کرد. مارها که دمشان بتدریج باریک می شود ماده و آنهائی که دمشان دفعتا باریک می شود نر هستند. البته بابازرسی آنان یا مخرج مار و مشاهده آلت تناسلی این تشخیص تکمیل می گردد.

جای نیش مار

طبق آخرین آمار منتشر شده به طور متوسط سالانه بین ۱/۲تا۵/۵ میلیون نفردر سراسر جهان توسط مارهای سمی نیش زده می شوند و درحدود ۱۲۵۰۰۰ هزار مورد مرگ ومیر ناشی از اتفاق می افتد. زهر چهار خانواده از مارهابرای انسان سمی است. بیشترین موارد این مرگ و میردر جنوب شرقی آسیا ( ۲۵ هزار مورد ) است. در این میان کشور هند بالاترین آمار را دارد؛ در هند هر ساله ۲۰۰ هزار مورد گزیدگی مار قرار می گیرند از این تعداد ۳۵ تا ۵۰هزار نفر توسط مارهای سمی جان خود را از دست می دهند، مار کبری به تنهایی هر سال جان ۱۴ هزار نفر رامی گیرد. بر اساس آمار، در مجموع ۱۰۰ کشور در ۲۱ منطقه جغرافیایی در سراسر جهان، تحت تاثیر این مساله هستند. جمهوری ایرلند تنها کشوری است که تاکنون هیچ آماری در مورد کشته شدن انسانها با سم مار ندارد و به احتمال زیاد آمار انسان هایی که در صحرای آفریقا توسط مارها گزیده می شوند خیلی بالاتر از اطلاعات موجوداست. از نظر جغرافیایی جنوب و جنوب شرقی آسیا و صحرای آفریقا بالاترین قربانیان مارهای سمی را دارند.
زهریک چهارم مارهای سمی موجود در جهان، بعد از نیش زدن بلافاصله به درون خون تزریق می شود و معمولابعد چند دقیقه باعث مرگ انسان می شود. ۹۸ % مارگزیدگی ها در اندام ها و ۳۵ % در بچه های زیر ۱۰ سال رخ میدهد. ۹۰ % مارگزیدگی ها در فصول بهار تا پاییز و بیشتر هم در مردان دیده می شود. در سرتاسر دنیا ۳۵۰۰ نوع ماروجود دارد که کمتر از ۱۰ درصد کل آنها سمی هستند. برخلاف شهرت بدی که مارها در حمله به انسان دارند، بایددانست که اکثریت مارها بیش از آنچه شما از آنها می ترسید از شما می ترسند و فقط چند گونه مثل شاه کبری ومامبای سیاه (دهان سیاه) که نوعی مار افریقایی است که رنگ درون دهانش سیاه رنگ است. بدون اینکه این مارها تحریک شوند گاهی به سمت انسان حمله می کنند

علائم و نشانه های کلی مار گزیدگی عبارتند از

مشاهده ی یک جفت علامت سوراخ شدگی(البته ممکن است که در مواردی به جای دو سوراخ جای دندان زهریتعداد بیشتری جای دندان زهری دیده شود) یا زخم در محل نیش زدگی،درد و سوزش شدید در محل گزیدگی،تورم که با گذشت زمان به سمت قسمت مرکزی اندام وبه طرف تنه ی فرد پیشرفت کرده،قرمزی پوست و بروز تاول، تورم عروق لنفاوی در عضو گزیده شده، تهوع ،استفراغ ، سرگیجه و احساس ضعف ،کاهش فشار خون،تب ، لرز و تعریق ،سوزن سوزن یا کرخت شدن نوکانگشتان و اطراف لب و دهان ،خونریزی از بینی، وجود خون در ادرار یا مدفوع(ملنا)،تند شدن تنفس یا تنگی نفس،افزایش نبض ومشکل بینایی از علایم کلی مارگزیدگی محسوب می شود که بر اساس نوع مار و کلاس سمی متفاوت خواهد بود.
شایعترین نقاط بدن که توسط مارها مورد گزش قرار م یگیرند، دستها و پاها هستند. بر حسب گونه مار، علایم ونشانه های بالینی مارگزیدگی متفاوت است. حجم مار، سن مار، مقدار تزریق سم، قدرت کشندگی سم، محل تزریق سم در بدن و فاکتورهای متفاوت دیگر در بروز تظاهرات بالینی مارگزیدگی مؤثرند. با توجه به این عوامل بسیاری ازافرادی که توسط مارهای سمی گزیده می شوند دچار مسمومیت خفیف شده و تظاهرات بالینی قابل توجهی از خودنشان نمی دهند. بسیاری از تظاهرات بالینی مارگزیدگی ارتباطی به آثار اختصاصی سم تزریق شده توسط مار ندارد. بهطوری که تهاجم مار و فروشدن دندانها در بدن، باعث ترس و وحشت فرد مارگزیده خواهد شد و علاوه بر آن انجام بعضی از اقدامات و کمکهای اولیه ممکن است باعث تپش قلب، لرزش، برافروختگی، تعریق، احساس سنگینی، دردقفسه سینه، نفس زدن، گیجی، غش، گرفتگی و بی حسی دست و پا، بی حالی و کرختی شود. درایران ۶۵ نوع مارشناسایی شده اند که ۱۲ نوع آنها سمی هستند. مواردگزش به ترتیب توسط مارهای سمی، افعی جعفری  ،افعی گرزه  ، افعی شاخدار  و کبری بیش از انواع دیگر در ایران رخ داده است. در ایران طی سال های ۸۵-۸۰سالیانه حدود ۵ تا ۷ هزار مار گزیدگی گزارش شده است بروز موارد مرگ و میر در بین مصدومین ۱-۲ در هرهزارنفر بوده است.

روشهای پیشگیری از مارگزیدگی

مکان خنک و سایه دار مثل یک شکاف سنگی،یک غار یا تورفتگی سنگی،سنگهای کنار چشمه ها، سایه شاخه هادرختها برای مار که در طول روز مجبور به خنک نگه داشتن خود بوده ، مناسب است.

۱- قبل از وارد شدن به این مکانها ضمن دقت ایجاد سرو صدا کردن باعث فرار مار از این مکانها می شود
۲- هنگام راه رفتن در میان علفهای بلند حتما با دقت به زیر پای خود نگاه کنید و حتما هنگام راه رفتن از یکچوبدست،عصا و اشیای دیگر استفاده شود و با کشیدن آن به زمین و ضربه زدن به سنگها و یا شاخه های جلویپایتان مار را از ورود خود آگاه کنید.
۳- %۸۵ مارگزیدگی ها از زانو به پایین اتفاق میفتد، پس در انتخاب کفش مناسب دقت کنید و با پوشیدن جورابهایضخیم تا زیر زانوی خود را محافظت کنید.
۴- بدون دقت و بی محابا دست به زیر سنگهای بزرگ و توده های علفی فرو نبرید.
۵-بعضیها با دیدن مار وظیفه خود می دانند که یا آنرا بکشند و یا آنرا بگیرند،که این امر خود دلیل اصلی ۵۰%مارگزیدگی ها است،پس اگر یه وقتی در طبیعت با ماری مواجه شدید خیلی آرام بدون اینکه تحریکش کنید عقبنشینی کنید
۶- هنگام گردش در طبیعت در جاهائی که مار ها فراوانی بیشتری دارند بستن یک زنگوله به ساق پا و سوت زدنو یا ایجاد سر و صدا می تواند موجب فرار و یا جابجائی و یا حتی سبب موضع گیری دفاعی مار و آگاهی افرادمی شود.
۷- هیچوقت کوله پشتی خود را با در باز بر روی زمین رها نکنید.
۸- لباسهای خود را برای مدت طولانی بر روی زمین رها نکنید.
۹- اگر کفش خود را در آورده اید به هنگام دوباره پوشیدن آن دقت کنید که چیزی توی آن نرفته باشد.
۱۰- اگر چادر زده اید،همیشه در آن را بسته نگه دارید و به هنگام شب وسایل و مخصوصا کفشهای خود را به داخلچادر بیاورید اگر هم به هر دلیلی ناچار به بیرون گذاردن برخی لوازم از جمله کفشهای خود شدید، حتما آنها راداخل یک کیسه غیر قابل نفوذ قرار دهید
۱۱- هرگز به مار حتی مرده یا مار کوچک دست نزنید.
۱۲- اگر در فاصله نزدیک با ماری مواجه شدید و دیدید که حالت دفاعی به خود گرفته است،خونسردی خود راحفظ کنید و سعی کنید خیلی آرام از آن دور شوید.
۱۳- اوج فعالیت مارها پس از تاریکی هوا است که در این هنگام به شکار می پردازند و این بدین معنی است کهشب هنگام مار می تواند هر جایی باشد،پس اگر در شب قصد پیاده روی دارید از چراغ استفاده کنید و جلوی پایخود را به دقت نگاه کنید.
۱۴- صبح زود مارها از سرمای دم صبح بی حال می شوند،به همین خاطر برای گرم شدن خود را به مکانهایی که بعداز طلوع آفتابگیر هستند،می کشانند،پس مراقب چنین مکانهایی باشید
۱۵- با پای برهنه روی گیاهان خشک یا تر بازی نکنید
۱۶- مارهای پیتون بزرگ می توانند انسان را به عنوان طعمه غذا مورد استفاده قرار دهند و بررسی ها نشان دادهاست که هر گونه عطر و ادکلن بوی صابون های بودار می تواند از نزدیک شدن مارهای پیتون به انسان جلوگیرینماید یعنی اینکه این مواد به عنوان دور کننده پیتون می توانند در شرایطی مورد استفاده گردشگران در کشورهای کهپیتون وجود دارد قرارگیرد.

معرفی سم مار کش:

سم دافع مار لیکوئید فنس، دارای 3الی 4ماه ماندگاری بوده و حتی در اثر بارش های سنگین نیز اثر دفع خود را از دست نمی دهد. اگر این سم را بطور مستقیم در مکان های مورد نظر به کار ببرید، آسیبی به محیط زیست، انسانها، حیوانات و گیاهان نمی زند. این سم توسط حامیان طبیعت و محیط زیست نیز مورد تأیید قرار گرفته است مارها را با مارک لیکوئید فنس، ترکیبی از مواد تشکیل دهنده فعال که بلافاصله شروع به کار می کنند، مانع از حس کردن مارها از طعم و بو می شوند. این فرمول نافلین آزاد است برای استفاده در اطراف بچه ها و حیوانات خانگی هنگام استفاده و ذخیره شده به عنوان کارگردانی – فقط لرزش اطراف باغ، گلخانه و محیط حیاط خلوت برای کمک به جلوگیری از فعالیت مار در هفته است .از این سم را در اطراف جریان های آب، استخرها و منابع آب استفاده ننمائید. چرا که این محصول نسبت به ماهی ها سمی بوده و می تواند باعث آلودگی آبها و ایجاد خطر برای این جانداران گردد.

مارکش لیکوئید فنس

سم مار لیکوئید فنس 

بازگشت به لیست

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *