اخبار و مقالات

سمپاشی تخم ساس و ریشه کنی تخم ساس

سمپاشی تخم ساس و ریشه کنی تخم ساس

سمپاشی تخم ساس و ریشه کنی تخم ساس

 

راه تشخیص حشره ساس 

راه تشخیص حشره ساس 

عوارض و علایم گزش ساس

راههای مبارزه با ساس

حشره ساس

این راسته دارای خانواده ها و گونه های متعددی است.بسیاری از این حشرات که در فارسی به نام سن خوانده می شوند، آفات گیاهان زراعی و باغی بوده و گونه معروف سن گندم که از آفات مهم گندم و جو در کشور ایران است، جزء همین راسته می باشد. تعداد زیادی از این حشرات نیز شکارچی و حشره خوار هستند. دو خانواده از ساس ها دارای انواع مهم از نظر پزشکی و بهداشتی هستند که به اختصار راجع به آنها بحث می شود.

ساس های تختخوابی

دو گونه از این خانواده به نام ساس تختخواب معروف هستند. گونه اول به نام  cimex lectularius دارای پراکندگی وسیعی در مناطق معتدله و سردسیر است و گونه دوم به نام c.hemipterus  به ساس هندی یا ساس مناطق حاره معروف است.

(مختص مناطق حاره و گرمسیر مانند مناطق جنوب ایران) این دو گونه از نظر مرفولوژی و بیولوژی بسیار مشابه هستند.

عکس ساس

عکس ساس

عکس ساس

حشراتی هستند به رنگ نارنجی تا قهوه ای که در سطح پشتی شکم پهن بوده و پهلوهای باریکی دارند.در قسمت سر دارای یک جفت شاخک چهاربندی باریک و یک جفت چشم مرکب برجسته هستند. قطعات دهانی از تیپ زننده و شامل یک خرطوم بلند و مفصلی و حاوی چهار آرواره ی سوزنی شکل در جلوی سر بوده که تا زیر سینه امتداد پیدا می کند.بند اول سینه بخصوص در سطح پشتی رشد زیادی دارد. و تا حدی دو طرف سر را می پوشاند. بندهای دوم و سوم سینه کوچکترند.

آیا ساس بال دارد ؟ در این حشرات بال وجود ندارد و تنها دو زایده فلس مانند ظریف و غشایی  که آثار بالهای حشره است در پشت سینه وجود دارد. شکم بیضی و دارای 8 بند مشخص و ساده است که در ساس نر باریکتر و در ساس ماده پهن تر است. انتهای شکم نرها مجهز به یک عضو تناسلی خمیده penis و نسبتاً باریک است. در سطح شکم ساس ماده یک شیار کوچک و برآمده در سمت چپ بند چهارم شکم وجود دارد. که محل دریافت و نگهداری اسپرم است و اندام برلس نام دارد.

ب- بیولوژی (ویژگی ها و رفتار ساس ):

این ساس ها از نظر بیولوژی دارای دگردیسی ساده بوده و در تمام مراحل زندگی خونخوار هستند. ساس ها حشراتی شب فعال nucturnal بوده و روزها در محل هایی مثل درز وسایل چوبی ، پشت قاب عکسها ، شکاف دیوارها و کاغذ دیواری و لابه لای رختخوابها مخفی می شوند. با تاریک شدن محل از مخفیگاه خود خارج و به کمک عواملی مثل بوی میزبان و co2 ناشی از تنفس به سمت انسان جلب و در سطح بدن مستقر شده و اقدام به خونخواری می کنند. و این عوامل دلیلی بر این هستند که ساس در خانه ممکن است فقط به یک نفر حمله کند.

ساس به ندرت روی پوست برهنه قرار گرفته و غالباً خونخواری خود را از روی لباس یا ملافه انجام می دهد.مشاهده لکه تیره مدفوع ساس روی لباس و ملافه از علایم ساس است.مدت خونخواری 10 تا 15 دقیقه بوده و معمولاً در این مدت یا ناراحتی چندانی احساس نمی شود ولی کمی پس از ترک بدن، محل گزش ملتهب و شدیداً خارش دار خواهد شد.

ساس ها چند برابر وزن بدن خود خون می خورند ، سپس میزبان را ترک کرده و مجدداً مخفی می شوند. نمف ساس برای هر بار پوست اندازی حداقل به یک نوبت خونخواری نیاز دارد. ساس های ماده تخمهای خود را به تعداد زیاد در محل اختفای خود قرار می دهند. تخمها در شرایط مناسب پس از یک تا دو هفته باز می شوند. دوره نمفی که شامل پنج مرحله است چند ماه طول می کشد. ساسها مقاومت زیادی به گرسنگی داشته  و بدون خونخواری ماهها زنده می مانند. در صورت عدم دسترسی به انسان، ساس از حیوانات اهلی، جوندگان و پرندگان اهلی نیز خونخواری می کنند ولی در شرایط عادی همیشه انسان را جهت خونخواری ترجیح می دهند.

عمر ساس چقدر است ؟ طول عمر ساس بین 2 تا 4 سال است.

– اهمیت پزشکی

تشخیص ساس :

*زخم های محل گزش پاپولهای سفتی بوده که از یکدیگر فاصله کمی داشته و دوتادوتا یا سه تا سه تا با هم ظاهر میشوند. شکل خوشه ای گزش ها در تمایز گذاشتن بین زخم ها با گزش سایر حشرات مهم است.

*دیدن ساس (مرده یا زنده) در محل خواب

* رد خون در روی ملحفه ها و مخفی گاههای ساسها

*روشن کردن ناگهانی برق در شب و مشاهده ساس ها

*جستجو در لابلای درزها و شکاف ها

*استفاده از جارو برقی میتواند مفید باشد به شرط اینکه از کیسه یکبار مصرف استفاده شود و در نهایت کیسه سوزانده یا جوشانده شود در صورتی که کیسه یکبار مصرف در دسترس نباشد. کیسه را فوراَ بعد از جاروکشی بجوشانید.

ساس ها به طور طبیعی ناقل هیچیک از بیماریهای انسانی نیستند ولی در شرایط آزمایشگاهی قادر به حفظ بعضی از عوامل بیماریزا برای چندین روز می باشند.

گزش ساس ها به خصوص برای افراد حساس می تواند باعث ایجاد عوارض پوستی و آلرژیک قابل توجه شود.

اولین تماس با ساس ممکن است همراه با واکنشهای جزیی و یا حتی بدون واکنش پوستی باشد.

تکرار گزش و تماس های بعدی ممکن است واکنشهای تاخیری شدید و قابل توجهی را در فرد ایجاد کند ولی ادامه چنین وضعیتی باعث ایجاد مصونیت در فرد خواهد شد. تماس های طولانی و تعداد  زیاد گزش ممکن است عوارضی مانند کم خونی ، تپش قلب و حتی اختلال در دید را بوجود آورد.

مشکلات بهداشتی ساس

ساس تختخواب  متهم به انتقال تعداد زیادی از بیماریها شده اند ولی تاکنون موارد ذیل ثابت شده است :

1- ایجاد کم خونی(به علت خونخواری زیاد)

2-حساسیت در افراد حساس. در بعضی افراد ممکن است تاولهای هموراژیک بزرگی به وجود آید. و در بعضی ممکن است قرمزی و ادم مشاهده شود.

3-کم خوابی یا بیخوابی

4-خارش شدید و عفونت های ثانویه

5- بوی بد مکان ساس زده

درمان گزش ساس : محل گزش به علت اینکه ملتهب و خارش دار می شود ،معمولا توسط فرد خارانده می شود و با خراشیدن پوست میکروب ها به محل پوست وارد شده و عفونت ثانویه ایجاد می کنند و محل گزش ساس چرکی می شود

برای درمان گزش ساس ، ساده ترین کار مالیدن محلول آب و نمک به محل زخم هست و باید از خاراندن محل گزش ساس خودداری کرد.در صورت عفونی شدن محل نیش ساس می توان برای درمان گزش ساس از پماد های آنتی باکتریال مثل پماد تتراسایکلین در محل گزش ساس استفاده کرد.

وجود ساس در منازل باعث ایجاد نارحتی روحی و روانی در افراد خانواده می شود و مشاهده شده تعدادی از افرادی که از شرکت ما درخواست سم می نمایند

جای نیش ساس

مبارزه با ساس و ریشه کنی ساس:

آیا ساس با سمپاشی از بین می رود ؟ .

عقیده من سمپاشی ساس تنها راه ریشه کنی ساس است

روش و اصول سمپاشی ساس

یک لیتر سم را در محلول 3 لیتری آب  ترکیب نموده و بوسیله سمپاش در تختخواب و کناره های اتاق خواب و پرده ها و لباسها سمپاشی می نماییم

بهترین سم جهت نابودی ساس

سم ساس بدباگ

سم کشنده ساس پیرانا

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *