اخبار و مقالات

راه های دفع عقرب از خانه

راه های دفع عقرب از خانه

k

مقدمه:

عقرب نام يکي از گونه هاي بند پايان است که 8 پا و نيشي با زهر کشنده دارد. این جانوران دارای چنگالهای خارداری هستند که در واقع قسمتی از دهان آنها محسوب می شود. نيش عقرب در نوک دم آن قرار دارد. این جانور رنگهای مختلفی مثل زرد مایل به قهوه ای، قهوه ای، خاکستری و سیاه دارد و اندازه بین 18-5/1 سانتی متر دارد ولی بواسطه شکل بدنی خود که حالت تخت و صاف است، می تواند از شکافهائی به عرض 3 میلی متر نیز عبور کند و خود را وارد خانه سازند.

 

 

 

 

عقربها بچه زا بوده و دست کم تا زمان نخستین پوست اندازی نوزادان بر پشت عقرب مادر جابجا می شوند.
این جانور در طول روز در گوشه‌ای بی‌حرکت پنهان می‌شود و شب هنگام فعالیت خود را آغاز می‌کند و به دنبال شکار می‌رود.عقربها دو دشمن دارند يکي از آنها يک نوع سار است و ديگري مگس

  این جانور بیشتر در شب شکار می کند و پاهای بلند جلویی خود را برای پیدا کردن غذا بکار برد و بعد از یافتن غذا آن را بوسیله چنگالهایش می گیرد. در محیط خارج از خانه در شکاف و درز بین سنگها، زیر پوست درخت، بین هیزمها و … یافت شده و در محیط داخل خانه حمام، دستشوئی، آشپزخانه و محیطهای مرطوب یافت می شوند.
عقرب بيشتر در آب هواي گرم و شب ها فعال هستند و به اين علت رعايت نکات ايمني در مورد جلوگيري ار عقرب گزيدگي به خصوص در مناطق گرمسيري و به هنگام تاريکي هوا اهميت دارد. ( مثل پوشيدن جوراب ، شلوار و کفش مناسب ، تکان دادن کفش و لباس قبل از پوشيدن و …
از حدود 200 گونه متفاوت عقرب که د رسراسر دنیا پراکنده می باشند فقط حدود 20 گونه آنها سمی هستند در بین آنها گونه عقرب قرمز هندی کشنده ترین گونه می باشد. که میزان کشندگی آن در ایالتهای هند بین 40-30 درصد گزارش شده است.عقربهای مناطق کویری ایران به دو دسته تقسیم میشوند : عقرب های دم طلایی و عقرب های سیاه . خطرناک ترین نوع عقرب در ایران عقرب گاردیوم است که در منطقه خوزستان یافت می شود و سمی کشنده دارد. سم سایر عقربها کشنده نیست. عقرب‌ هاي‌ ايران‌ بالاترين‌ ميزان‌ گزيدن‌ را در دنيا به‌ خود اختصاص‌ داده‌اند.

 

 

 

پیشگیري و مبارزه با عقرب

الف)  محیط

1- از انباشتن و توده کردن هیزم، الوار و مصالح ساختمانی در خانه ها پرهیزشود. این مواد درصورت مورد نیاز نبودن هرچه زودتر به خارج از منزل منتقل شود. درصورتی که این مواد ضرورتاً باید در منزل مسکونی انباشته شود، باید حداقل هر 6 ماه یکبار آنها را جابه جا کرد و کف محل جدید را قبل از انبارکردن با گازوییل،نفت سفید یا روغن سوخته آغشته نمود.

2- درصورتی که کف حیاط خاکی است، باید این قسمتها را آب پاشی کرد و سپس، با غلتکهاي سنگی موجود در روستا کوبید یا درصورت امکان، آن را به باغچه ي سبزي و گل تبدیل کرد.

3-تمام شکافها و سوراخهاي دیوار باید با مخلوط گل رس و آهک مسدود و تاحد امکان سطح دیوار صاف شود.

4-  خاك انباشته در حیاط منازل باید هر سال یکبار زیرورو یا درباغچه پخش و سپس کوبیده شود.

 5-   خاکی که از بیرون جهت استفادهي کاه گل پشتبام، درون اتاقها یا باغچه آورده شده است باید بازرسی شود.

6-به علت افزایش مداوم جمعیت، به ویژه در مناطق روستایی و به دنبال آن افزایش فقر، افراد کم درآمد جهت ساخت خانه به حاشیه ي روستاها و شهرها مهاجرت می کنند. این زمینها اغلب زیستگاه عقرب است. از اینرو، قبل از هرگونه ساخت وساز آلودگی این مکانها باید به این افراد اطلاع و روشهاي پاکسازي نیز به آنها آموزش داده شود.

7- لشمه هاي حاصل از لايروبی جويها و نهرها که آب مصرفی درکشاورزي را به مزارع هدایت می نماید، حاوي ریشه ها و ساقه ي گیاهانی است که پس از خشک شدن و پوسیدن در دیوارهي نهرها فضاي متخلخل و مناسبی را جهت زیست عقرب به وجود می آورند. همچنین، سنگ چین هاي اطراف مزارع که به منظور مرزبندي وجداسازي زمینها گذاشته شده است نیز محل مناسبی براي پنهان شدن یا تولید مثل عقرب است . استراحت در کنار این محلها به ویژه در شب ممکن است موجب گزش افراد شود. بنابراین، باید به مردم محلی درباره ي این خطرات هشدارداد.

ب) حفاظت فردي

1- درباره ي بازي با پاي برهنه یا دمپایی و احتمال خطر گزش عقربها به ویژه در اوایل شب به کودکان هشدار داده شود.

2-هر روز باید لباسها و کفشها را قبل از پوشیدن به خوبی تکاند و حوله و لباس خواب را خوب بررسی کرد

3-کارگران و کشاورزان در هنگام کار در شب از کفشهاي ساقدار یا چکمه استفادهکنند.

4-در هنگام کار و جابه جاکردن مصالح ساختمانی، الوار و چوب ازدستکش استفاده شود. درحین جابه جایی لوازم و اشیا در منازل وانبارها به طور کامل احتیاط شود.

5-هنگام خواب از تخت خوابهاي پایه بلند فلزي( لولهاي گالوانیزه)استفاده شود. چنانچه از تخت خوابهاي پایه چوبی استفاده می شود،پایه هاي آن را داخل ظرفی صاف با دیوارهي بلند قراردهند. همچنین، وسایل خواب باید قبل از استفاده بازرسی و تکانده شود.

6-تخت و وسایل خواب، مانند بالش، تشک و پشه بند نباید با دیوار یا شاخ و برگ و تنه ي درختان هیچگونه تماسی داشته باشد. رعایت حداقل 50 سانتیمتر فاصله با دیوار ضروري است .

7-هنگام رفتن به گردش یا تفریح از نشستن یا خوابیدن روي زمین به خصوص در اوایل شب خود داري شود و در بازگشت وسایل و لوازمی مانند پتو و زیرانداز بااحتیاط جمع شود.

8-از توقف در جاده هاي بیابانی و نشستن روي خاك هاي انباشته شده که به منظور هدایت آبهاي ناشی از بارندگی به زیرپلها است و همچنین، خاكریزهاي کنار ریل راه آهن خود داري شود.

9-خانه ها نور کافی داشته باشند و فضاي حیاط، مستراح و آشپزخانه درطول شب به ویژه در مناطق روستایی پرخطر روشن باشد.

نکات:

بهترین اقدام پیشگیری دوری جستن از محل زندگی عقربها، نوسازی و بهسازی اماکن قدیمی جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله میباشد. در محلهائیکه عقرب زیاد مشاهده میشود لازم است محلهای مرطوب در انبارها، زیر کاشی و کنار فرشها و محل نگهداری البسه، رختخواب، کفشها کنترل بیشتری گردد.
در موقع استفاده از لباس یا کفش یا رختخواب دقت شود. در موقع استراحت در چنین اماکنی حتماً‌ از تخت استفاده گردد.

از بین بردن عقرب ها:

عقرب حشره ای فوق العاده قوی میباشد. از بین بردن آن کار بسیار سختی است . در مناطق روستایی نگهداری طیور در حیاط منازل باعث کاهش جمعیت عقربها می شد.

 

  • استفاده از حشره کشها برای سمپاشی عقرب ها باید در داخل اماکن و محلهایی که عقرب ها تمایلی به ورود یا مخفی شدن دارند مانند زیر وسایل منزل ، زیر زمینها ، زیر شیروانی ، کنار اتاقها، داخل کمدها انجام گیرد.
  • در فضای باز خارج از منازل باید حشره کشهایی را در قسمتهایی بکار برد که ساختمان با خاک تماس دارد از جمله این مناطق می توان به پی و پایه ساختمان ، ستونها و راهروها و ایوانها و رواقها اشاره کرد.
  • ارتفاع سمپاشی عقرب در این مناطق تا ۶۰ سانتی متر از سطع زمین می باشد
  • سمپاشی توده های سنگ و چوب و الوار انباشته شده در اطرافساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • ترکیب سازنده سم و نحوه استفاده و میزان ترکیب آن با آب از عوامل مهم در میزان تاثیرگذاری سم است.

 

معرفی سم عقرب کش ROBEL + :

سم عقرب کش +ROBEL

 معرفی سم عقرب کش  pyrocide 100:

سم عقرب PYROCIDE 100

معرفی سم عقرب کش SHELL-GUARD:

سم عقرب کش SHELL-GUARD

 

 

معرفی سم عقرب کش PYGANIC:

سم عقرب کش PYGANIC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *