دسته بندی نشده

نابودی کامل موشهای خانگی

نابودی کامل انواع موش

موش، یک جونده کوچک با پوزه کشیده و گوش های بزرگ، بدن پوشیده از مو و یک دم بلند (اغلب بی مو) می باشد. صدها نوع موش وجود دارد که به گونه های متفاوتی تقسیم می شوند. سه نوع از گونه های معمول موش شامل موش نروژی، موش سقفی و موش خانگی می باشد. اگرچه مردم طوری درباره موش و رت صحبت می کنند گویی هر دو یک چیز هستند؛ ولی آن ها در واقع در خانواده جوندگان، حیوانات مختلفی به شمار می روند. “

 

معرفی موش:

موش ها پستاندارانی کوچک هستند که به گروه جوندگان تعلق دارند.

بسیاری از گونه های موش به عنوان آفت مشکلات زیادی برای انسان ها بوجود می آورند.

از زمان ورود یک موش به خانه، حدود یک سال طول می کشد تا وجود ایتن آفت، برای ساکنین آن خانه، مشکل ساز شده و جلب توجه کند.

این اتفاق نیز در سایه نرخ بالای زاد و ولد موش ها در طول یک سال بوقوع می پیوندد.

موش ها، هم باعث ایجاد بیماری هستند و هم بیماری را شیوع می دهند و این مشکلات، با نرخ تولید مثل بالا، چند برابر می شوند.

به طور متوسط، یک موش ماده بالغ، در یک سال می تواند ۶۰ نوزاد داشته باشد.

 

مراحل زندگی موش:

طول دوره بارداری:

دوره بارداری موش ها کمتر از یک ماه است.

موش های ماده به طور متوسط، سه هفته بعد از دوره بارداری، نوزادان خود را به دنیا می آورند.

تعداد نوزادان متولد شده:

تعداد نوزادان موش در هر دوره، از ۵ تا ۸ عدد متغیر است.

هر موش می تواند تا ده بار در یک سال، زایمان داشته باشد.

تولد:

در آغاز چرخه زندگی موش ها، نوزادان بدون مو و نابینا هستند. بعد از دو هفته، موش ها کم کم موهای نازکی پیدا می کنند و تحرک و بینایی کمی هم می توانند داشته باشند.

بلوغ:

موش ها پس از دو ماه، به بلوغ جنسی می رسند و می توانند جفت گیری و تولید مثل کنند.

چرخه زندگی موش به صورتی است که موش ها به سرعت وارد مرحله تولید مثلی شده و همین موضوع برای صاحبخانه هایی که خانه هایشان موش دارد، بسیار مشکل آفرین است.

 

موش

موش ها در ابتدای حیاتشان، دید شبانه خوبی ندارند ولی با داشتن مهارت و حواس بسیار شگفت انگیز، می توانند این موضوع را جبران کنند. حسی نظیر لامسه، که در مسیریابی به موش بسیار کمک می کند.

معرفی مهمترین انواع موش ها

۱. موش‌ نروژی:

موش نروژی به نام های دیگری نظیر موش قهوه ای، موش فاضلاب، موش خیابانی، موش صحرایی، موش آبی و موش بارانداز شناخته می شود و از شناخته شده ترین موش ها بین تمام موش ها محسوب می شود. این موش، یکی از بزرگترین ها انواع موش ها به شمار می آید و طول بدن آن تا ۲۸ سانتی متر می رسد و دارای دمی کوتاه تر از بدن خود می باشد.

وجود یک موش در خانه می تواند ریسک های فراوانی را به دنبال داشته باشد. موش ها، می توانند بیماری های خطرناکی را منتشر سازند. آسیب های ناشی از موش فقط به انتقال بیماری های خطرناک خلاصه نمی شود بلکه یک موش در خانه شما می تواند در عرض یک سال، به صدها موش تکثیر گردد. بعلاوه، این جوندگان، خسارات زیادی به ساختار بناهای مختلف وارد ساخته و همچنین غذای انسان ها و حیوانات خانگی را آلوده می کنند.

 

 

 

خطرات وجود موش در خانه

” موش ها ممکن است موجودات بامزه ای به نظر برسند؛ ولی واقعیت این است که خطرات وجود موش در خانه بسیار زیاد هستند. آن ها می توانند بیماری ها را انتقال دهند، عایق ها و کابل ها را بجوند و باعث ایجاد خطر آتش سوزی شوند، که هزینه جبران این خسارت ها، بسیار سنگین خواهد بود. همچنین می توانند باعث آسیب جدی به تابلوهای نقاشی و کتاب های قدیمی نفیس شوند؛ آسیب هایی که ممکن است جبران ناپذیر باشند. “

موش ها همان طور که قبلاً نیز اشاره نمودیم، می توانند آسیب های ساختاری فراوانی را به خانه ها، آپارتمان ها، شرکت ها و عملاً هر نوع ساختمانی، از طریق جویدن، لانه سازی و نیز ادرار و مدفوع خود، وارد سازند. این جوندگان، هر جایی که باشند، نشانه هایی از خود بر جا می‌گذارند که با آشنایی با نشانه های تهاجم موش ها می توانید به سرعت، آن ها را یافته و برای از بین بردن آن ها اقدام نمایید.

آسیب های ناشی از موش برای ساخت لانه

این جانداران، تقریباً هر چیزی را که به درد لانه سازی بخورد می جوند؛ که این اشیاء می تواند شامل مواد زیر باشد.

چوب

کاغذ

پارچه

کتاب

مقوا

کابل

کاغذ دیواری

لوله های پلی اتیلن

موش ها از این نظر، شباهت زیادی به موریانه ها دارند.

موش ها همچنین اثاثیه، لوازم خانگی، صندلی های اتومبیل و … را جویده و سوراخ می کنند تا بتوانند یک لانه مخفی و دنج برای خود بسازند.

آسیب‌ های‌ اقتصادی ناشی‌ از موش‌

موش ها عایق و روکش اطراف سیم ها را می جوند که خود این عمل، با خطر بسیار جدی آتش سوزی همراه است. موش ها حتی لانه‌هایشان را در لوازم برقی بزرگ ساخته و روکش ها، عایق ها و سیم ها را می جوند؛ که این عمل، می تواند منجر به اتصالی یا قطعی جریان برق در وسیله های برقی، عدم کارکرد صحیح آن، یا حتی آتش سوزی گردد.

موش ها هرچیزی را که سر راهشان باشد نابود می کنند.

آن ها، سطح و داخل هر وسیله ای که قابل جویدن است را می جوند. موش ها لانه های خود را در قسمت هایی از خانه می سازند که رفت و آمد کمتری وجود دارد.

مکان هایی نظیر:

اتاق زیر شیروانی

انبار

زیرزمین

گاراژ

کمدها

موش ها در خانه  چه می خورند؟

موش ها در مورد غذا خیلی سختگیر یا دمدمی نیستند.

آن ها از گستره وسیعی از مواد غذایی ذخیره شده انسان ها یا غذای حیوانات تغذیه می کنند. موادی نظیر:

میوه

گوشت

دانه های خوراکی

غلات

تنقلات از جمله پفک و چیپس

مواد قندی و شیرین

نان و بیسکوئیت ها

رت نروژی به نام موش فاضلاب نیز شناخته می شود. به نظر می رسد که این موش، ریشه آسیایی داشته و از طریق کشتی به کشورهای دیگر وارد شده باشد. امروزه این موش، در همه جا یافت می شود. موش های فاضلاب، بینایی ضعیفی دارند و اغلب کوررنگ هستند و سرعت تولید مثل این موش ها بسیار زیاد است. به رغم این موضوع، حس های دیگر آن ها یعنی شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی آن ها بسیار قوی است. اگرچه زیاد زرنگ و فرز نیستند ولی قادر به دویدن، بالارفتن، پریدن و شنا کردن می باشند. موش فاضلاب، به ایجاد آسیب در ساختارها و لوازم، از طریق جویدن، مشهورند. “

رت چیست؟

یکی از انواع موش های رایج در خانه ها، رت یا موش نروژی با نام علمی (Rattus norvegicus) می باشد.

این جونده، به نام های مختلفی شناخته می شود که عبارتند از:

موش‌ فاضلاب

موش قهوه ای

موش آب

موش اسکله

موش خاکستری

رت

مشخصات رت یا موش فاضلاب

موش های فاضلاب، جوندگان بزرگی هستند که می توانند بیش از ۵۰۰ گرم وزن داشته باشند. طول آن ها می تواند به ۴۰ سانتیمتر رسیده و دمشان به تنهایی ۲۱ سانتیمتر طول داشته باشد. بدن موش نروژی، پوشیده از خز زبر می باشد که به رنگ قهوه ای و یا خاکستری است. گوش ها و دم آن نیز پوشیده از فلس، و دم این جونده کوتاهتر از مجموع طول سر و بدنش می باشد.

فضولات موش فاضلاب، کپسولی شکل است.

شایع ترین محل های زندگی و اختفای موش

در این مقاله سعی کرده ایم پاسخی برای سوالات متداولی که در رابطه با زیستگاه موش ها هستند، بیابیم. سوال هایی که همیشه ذهن ما را درگیر می کنند، از قبیل:

محل زندگی موش ها کجاست؟

موش ها کجا زندگی می کنند؟

به صورت گروهی زندگی می کنند یا انفرادی؟

کجای خانه به دنبال موش بگردیم؟

انواع موش ها کجا زندگی می کنند؟

گونه یک جاندار، مهمترین عاملی است که بر تعیین محل زندگی آن جاندار، اثر می گذارد.

گونه های مختلف جاندارانی مانند موش، مورچه، مگس و … مکان های متفاوتی را برای زندگی، انتخاب می کنند. به این معنی که موش های متعلق به گونه های مختلف، در رابطه با انتخاب زیستگاه، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. به عنوان مثال، موش صحرایی، چمنزارها، دشت ها و مناطقی با پوشش گیاهی کم را برای زندگی انتخاب می کند. در حالی که موش آهویی، جنگل و یا مناطق پوشیده از درختچه‎ های متراکم را برای زندگی، ترجیح می دهد؛ و به طور کلی داخل درختان، زندگی می کند.

وش های خانگی برای زندگی چه مکان هایی را انتخاب می کنند؟

در طول ماه های پاییز و زمستان به علت کاهش دمای هوا، موش ها در جست و جوی پناهگاه، روانه خانه ها و ساختمان های شهرها می شوند. موش های خانگی، در داخل یا اطراف ساختمان ها زندگی می کنند و لانه هایشان را نیز در نزدیک به این مکان ها  می سازند. محل زندگی موش ها عبارتند از:

حفره ها و شکاف های کم عرض و خالی دیوار

جعبه های ذخیره سازی مقوایی

اتاق زیر شیروانی

انبارها

آلاچیق ها

زیرزمین ها

داخل دیوارها

کابینت ها

 

 

بسیاری دیگر از مکان های مشابه

موش ها معمولاً ترجیح می دهند لانه هایشان را در فاصله ۹ تا ۱۵ متری منابع آب و مواد غذایی بسازند و این فاصله به طور مستقیم با وسعت محل زندگی آن ها در ارتباط است. یعنی هرچه محیط زندگی موش ها کوچکتر باشد، فاصله آن ها از منابع غذایی و آب کمتر خواهد بود.

کجای خانه به دنبال موش بگردیم؟

رایجترین محل های زندگی موش در خانه

هرچند نشانه های موش بیشتر در آشپزخانه ها دیده می شوند، اما این موجودات کوچک اغلب مکان هایی آرامتر و بی سر و صداتر را برای سکونت انتخاب می کنند. چند مورد از رایجترین اقامتگاه های موش در خانه ها عبارتند از:

جعبه های مخصوص نگه داری وسایل

کاناپه های قدیمی

کپه یا توده هایی از مواد مختلف نظیر پارچه و چوب

جعبه های ذخیره ای مقوایی، برای موش ها مانند یک رختخواب گرم و نرم راحت هستند. درز و شکاف های فراوان موجود در این جعبه ها، آن ها را به مکانی مناسب برای لانه سازی جوندگان کوچک، تبدیل می کند. بعلاوه، چون بسیاری از این ظروف و جعبه های نگهداری، به ندرت در طول سال باز می شوند و گاهی سال ها کسی سراغی از آن ها نمی گیرد! بنابراین خیال موش ها از بابت کشف شدن محل مخفیگاهشان، کاملاً راحت است.

 

کپه ای از مواد مختلفی که روی هم تلنبار شده، به شدت برای موش ها جذاب است.

این کپه ها چه توده ای لباس باشد، چه چوب یا سنگ و یا هر چیز دیگری که در محیط رها شده، برای موش هایی که به دنبال یک پناهگاه راحت هستند، گزینه ای ایده آل است.

بهترین راه خلاصی از شر موش ها در خانه

هر چند فکر بسیار ترسناکی است، اما اگر یک کلونی از موش ها در خانه شما وجود داشته باشد؛ کاناپه های قدیمی موجود در خانه به عنوان یک هتل لوکس برای موش ها محسوب می شود، که وجود چنین هتلی می تواند در مدت کم تعداد موش ها را به دو برابر تعداد اولیه برساند. برای این که جلوی چنین فاجعه ای را بگیرید، بهترین راه این است که از طعمه های سمی فوق العاده قوی فسترک بلاکس استفاده و شر موش ها را از زندگیتان کم کنید.

آیا موش ها داخل دیوارها زندگی می کنند؟

گاهی ممکن است فکر کنید صداهایی نظیر حرکت شیئی را از پشت دیوار می شنوید؛ این صداها می تواند یکی از نشانه های بارز تهاجم موش به خانه شما باشد. زیرا یکی از رایجترین زیستگاه های موش در خانه ها، حفره های دیوار است. عمدتاً یک سری فضاهای خالی بین لایه های دیوار وجود دارد، که مکانی بسیار ایده آل برای لانه سازی موش ها است. موش ها در طول روز در این فضاهای باریک، پنهان شده و استراحت می کنند و شب هنگام برای یافتن غذا، از پناه گاه گرم و نرم خود خارج می شوند. همچنین پشت دیوارها توده هایی از سیم و لوله وجود دارد که به سراسر خانه منشعب می شوند و مانند جاده های انتقال موش ها به سراسر خانه عمل می کنند.

موش ها کجا می خوابند؟

موش ها شب هنگام، بیشتر فعال هستند و در طول روز به ندرت لانه خود را ترک می کنند.

آن ها می توانند هر جا که لانه ساخته باشند، بخوابند؛ در مکان هایی مثل حفره های دیوار، کابینت ها، اتاق زیر شیروانی، فضاهای ذخیره سازی، انبارها و زیر زمین ها. موش هایی که خارج از خانه ها زندگی می کنند؛ بیشتر عادت دارند لانه های خود را درون زمین حفر کنند. این کار سبب می شود در طول فصول سرد، از یخ زدگی در امان باشند. همچنین این لانه ها از صدمات احتمالی که شکارچیان ممکن است در حین خواب به موش ها وارد کنند، جلوگیری می کند. برخی گونه های موش نیز تنه درختان را به عنوان رختخواب خود انتخاب می کنند.

 

 

بازگشت به لیست

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *