اخبار و مقالات

سوالات متداول درباره سوسک

سوالات متداول درباره سوسک

همه چیز دربیاره سوسک ها و پرسش های درباره سوسک

سوسک‌ها چگونه تولید مثل می‌کنند؟

پاسخ: سوسک‌ ها با تخم‌گذاری تکثیر می‌شوند. سوسک ماده تخم‌گذاری می‌کند و این تخم‌ها در عرض چند هفته به سوسک نابالغ تبدیل می‌شوند. پس از آن، دوره رشد (بالغ شدن) تا مرگ سوسک‌ ها بین 4 ماه تا یک سال طول می‌کشد.

سوسک‌ ها هم‌زمان چند تخم می‌گذارند؟

پاسخ: سوسک‌های ماده می‌توانند هم‌زمان تا 50 تخم بگذارند و در طول عمر خود می‌توانند چندین مرحله تخم‌گذاری کنند. به همین دلیل یک سوسک ماده بارور خود به تنهایی می‌تواند عامل هجوم سوسک‌ها به یک خانه باشد.

 آیا سوسک‌ها نوع خاصی از محیط را ترجیح می‌دهند؟

پاسخ: سوسک‌ها محیط‌های گرم و مرطوب با دسترسی به غذا و آب را ترجیح می‌دهند. برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که در چه ساختمانی هستند و رفت آمد انسان در این ساختمان زیاد و یا کم است. آن‌ها می‌توانند در هر دو محیط مسکونی و تجاری رشد کنند. در حقیقت برای آن‌ها فقط وجود غذا و یک محیط گرم و مرطوب مهم است.

سوسک‌ ها چند مدل هستند؟

سوسک‌ها در گونه‌های بسیار متنوعی وجود دارند و تا کنون بیش از 100 مدل سوسک خانگی شناسایی شده است. معروف‌ترین سوسک‌ها، سوسک آسیایی، سوسک آلمانی، سوسک آمریکایی، سوسک استرالیایی، سوسک قهوه‌ای نواری هستند. در نظر داشته باشید که ساس‌ها و کنه‌ها جزو خانواده سوسک‌ها محسوب نمی‌شوند.

در کدام قسمت‌های خانه دنبال سوسک بگردیم؟ سوسک‌ها بیشتر در کدام قسمت‌های خانه زندگی می‌کنند؟

پاسخ: از آنجایی که سوسک‌ها مکان‌های گرم و مرطوب و همچنین آلوده را ترجیح می‌دهند، قبل از چیز باید زهکش فاضلاب، دستشویی و حمام را وارسی کنید. سوسک‌ها می‌توانند پشت کمد حمام و یا دستشویی لانه کرده باشند.

همچنین در آشپزخانه به دلیل رطوبت و گرما و همچنین نزدیکی به مواد غذایی امکان وجود سوسک بیشتر است. پشت کابینت‌ها، پشت یخچال و داخل ظروف مواد غذایی که مدت‌هاست داخل کابینت‌ها مانده‌اند را چک کنید.

آیا پس از هجوم سوسک‌ها به یک مواد غذایی می‌توان از آن استفاده کرد؟

پاسخ: خیر متأسفانه پس از اینکه سوسک‌ ها به یک ماده غذایی حمله کردند به دلیل وجود باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا نمی‌توانید از آن ماده غذایی حتی در صورت شسته شدن استفاده کنید. در چنین حالتی، باید آن ماده غذایی دور ریخته شود.

برای حفظ مواد غذایی از جمله سوسک‌ها باید چه کار کنیم؟

در صورتی که در خانه شما سوسک وجود دارد برای جلوگیری از حمله سوسک‌ها به مواد غذایی، باید آن‌ها را در ظروف غذایی دربسته که هیچ گونه درزی ندارند، نگهداری کنید. در نظر داشته باشید که سوسک‌ها به راحتی از گونی‌ها و کیسه‌های برنج عبور می‌کنند، بنابراین حتماً برنج را در ظرف مخصوص ریخته و درب آن را کاملاً ببندید به صورتی که امکان ورود سوسک‌ها به داخل ظرف برنج وجود نداشته باشد.

آیا می‌توانم به تنهایی از شر سوسک‌ها خلاص شوم یا باید یک متخصص استخدام کنم؟

پاسخ: در صورت استفاده غیر اصولی از سم سوسک کش و یا استفاده از روش‌های غیر مؤثر برای از بین بردن سوسک‌ها، ممکن است آن‌ها را در مقابل راهکارهای اصولی نیز مقاوم کنید. به همین دلیل در صورت حمله سوسک‌ها و یا مشاهده تعدادی سوسک در خانه، خیلی سریع با یک متخصص دفع حشرات تماس بگیرید. یک متخصص کنترل آفات می‌تواند میزان آلودگی را ارزیابی کرده و راهکارهای اصولی و سم سوسک کش مناسب را برای از بین بردن مشکل ارائه دهد.

آیا سوسک‌ ها برای کودکان خطرناک هستند؟

پاسخ: سوسک‌ ها می‌توانند باکتری‌های بیماری‌زا را حمل و منتشر کنند و فضولات و پوست ریخته شده آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد آلرژی و آسم شدید در کودکان شود. کودکان زیر 2 سال به علت ناآگاهی ممکن است سوسک مرده را در دهان خود بگذارند و دچار مسمومیت‌های شدید شوند. مسمومیت با سوسک بسیار برای کودکان خطرناک است  و حتی می‌تواند باعث مرگ شود.

چگونه از تله سوسک استفاده کنم؟

پاسخ: تله‌های سوسک باید در مناطقی که احتمال رفت و آمد سوسک‌ها وجود دارد، مانند کنار قرنیزها، پشت وسایل و یا در کابینت‌ها قرار داده شود. تله ها را به طور مرتب بررسی کنید و سوسک‌های به دام افتاده را دور بریزید.

 آیا سوسک‌ها می‌توانند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کنند؟

پاسخ: بله، سوسک‌ها می‌توانند با گسترش باکتری‌ها، ایجاد آلرژی و تشدید علائم آسم باعث مشکلات سلامتی شوند.

چگونه پس از هجوم سوسک‌ها چگونه خانه را تمیز کنیم؟

پاسخ: پس از هجوم سوسک، فضله، تخم یا سوسک مرده بردا رید و محل مورد نظر را با آب و صابون پاک کنید. مناطقی را که سوسک‌ها در آنجا بوده‌اند جاروبرقی بکشید و بلافاصله کیسه جاروبرقی را دور بریزید.

آیا سوسک‌ها نیش می‌زنند؟

بله! سوسک‌ها بدن انسان را گاز می‌گیرند و به دلیل آلودگی که روی بدن آن‌ها وجود دارد این محل گاز گرفتی ملتهب می‌شود و حتی امکان عفونت وجود دارد.

تخم سوسک چه شکلی است؟

پاسخ: تخم سوسک‌‍ گونه‌های مختلف با هم از نظر ظاهری فرق دارد. ولی به صورت کلی تخم سوسک با تخم سایر حشرات از جمله ساس و کنه متفاوت است. سوسک‌ها چیزی شبیه یک کپسول تولید می‌کنند که تعداد زیادی تخم سوسک متولد نشده داخل آن قرار دارد. رنگ این کپسول‌ها از قرمز تا قهوه‌ای تیره و گاهی اوقات حتی سیاه رنگ است.

سوسک‌های آلمانی معمولاً تا 24 ساعت قبل از بیرون آمدن لاروها، تخم‌های خود را آزاد نمی‌کنند. سوسک‌های آلمانی گاهی اوقات در حالی که هنوز تخم به بدن سوسک ماده چسبیده است از تخم خارج می‌شوند و به همین دلیل پاک‌سازی تخم آن‌ها از محیط برای جلوگیری از تولید مثل آن‌ها، بسیار دشوار است.

سوسک‌های آمریکایی تخم‌ها را در نزدیکی منابع غذایی می‌گذارند و گاهی اوقات آن‌ها را با استفاده از بزاق به سطح می‌چسبانند.

سوسک‌های شرقی تخم‌ها را در مناطق گرم و سرپوشیده نزدیک غذا قرار می‌دهند.

سوسک‌های ماده قهوه‌ای دودی تخم‌های خود را در شکاف‌های مرطوب پنهان می‌کنند (مثلاً در زیر سنگ‌ها یا در انبوهی از چوب یا سایر زباله‌ها).

تخم‌ های سوسک با نوار قهوه‌ای را می‌توان در حالی که به سطوح ناهموار (مانند مقوا یا ماسه) چسبیده‌اند، پیدا کرد. اگر منطقه‌ای به شدت آلوده باشد، ممکن است تخم این نوع سوسک‌ها به صورت خوشه‌ای ظاهر شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *